måndag 8 juni 2009

Mantorp Park

Idag har det varit en riktig höjdardag! Tillsammans med övriga i landslaget har jag varit på Mantorp Park och kört bil. För alla er som inte vet är Mantorp Park en av Sveriges bästa banor för bilkörning och idag var banan hyrd av Volkswagen och i och med att det är en stor sponsor till landslaget fick vi möjlighet att delta på denna grymt roliga aktivitet.

Dagen började med ett klassiskt "älg-test" där vi med högsta möjliga hastighet skulle ta oss igenom en konbana. Till vår hjälp hade vi bland annat en Volkswagen Passat R36 (300 hk), en Volkswagen Eos samt Volkswagens mullrande lyx-åk Phaeton; inga dåliga bilar med andra ord! Jag kan erkänna att det rök några konor när jag försökte pressa igenom Passaten i 100 km/h genom konbanan. Jag lyckades inte väja för "älgen" utan åkte snarare rakt in i den, trots att ABS-bromsarna jobbade för högtryck och gjorde svarta sträck i asfalten. Roligt var ordet!

Efter älg-testet var det lunch och därefter fick vi ge oss ut på banan. Förutom ovan nämnda bilar hade vi tillgång till två Volkswagen GTI (211 hk), en Touareg R50 (350 hk), en till Passat samt en Scirocco GT och dessutom fick man chansen att provköra några riktiga tävlingsbilar. Samtliga bilar var fullutrustade samt bestyckade med de värsta motorerna.
I två timmar tuktade vi dessa bilar till bristningsgränsen. Jag har nog aldrig haft roligare!

Varv efter varv blev man alltmer våghalsig och jag kan erkänna att jag inte höll mig på banan hela tiden! Snacka om lekstuga! Det häftigaste var nog att köra i 130 km/h genom skarpa kurvor med konstant däcktjut. Det kändes som att bilen skulle tippa men på något konstigt sätt höll den sig på rätt köl. Då förstår man hur mycket en bil egentligen tål.
Man kan ju fundera på andrahandsvärdet på dessa bilar efter den här dagen. Jag skulle nog inte vara den första att lägga ett bud!

En grymt rolig dag var det i alla fall! Här finns bilder från dagen. Spana in filmen nedanför också.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida