torsdag 6 augusti 2009

Aure

Idag var det första tävlingsdagen här i Aure, där vi just nu är på läger med landslaget. 24 kilometer skate rullskidor och 12 kilometer jakstart klassiskt rullskidor stod på programmet idag.
Skatetävlingen blev en sällskapsresa a'la femmil de första 21 kilometerna, och då var i princip hela fältet samlat. Därefter började en tre kilometer lång stigning och då blev det hårdkörning direkt, vilket gjorde att klungan sprack upp ganska snabbt. Det blev svensk(!) seger genom Hellner och jag körde in på en 14:e plats, 1.09 min bakom, vilket jag är ganska nöjd med.

Efter cirka 1,5 timmes vila var det dags för den klassiska jaktstarten och då var det en renodlad stakbana som skulle bemästras. Jag körde på för fullt redan från start, och efter cirka halva loppet hade jag kört ikapp den klunga som jagade tätduon Hellner och fransmannen Gaillard. Mot slutet av loppet tog vi in mer och mer på tätduon, men vi kom aldrig riktigt ikapp, men det var kanske väl så bra, för annars hade nog Northug velat blanda sig in i spurten. Nu blev det istället återigen seger till Hellner, med Gaillard på andraplatsen och Northug på tredjeplatsen. Därefter följde Emil Jönsson och Öystein Pettersen, och jag rullade in på en sjätte plats, cirka 10 sek bakom Hellner, vilket jag är riktigt nöjd med. Dessutom hade jag också dagens bästa sträcktid, vilket var riktigt skoj. Synd bara att det inte finns några 12 km långa staktävlingar i världscupen;)

Imorgon bitti är det 35 km mountainbike och förhoppningsvis hinner jag gå imål innan sprinttävlingen kör igång efter lunch. Schemat är fullspäckat, men roligt är det!

Igår hade vi förresten vilodag, och då blev det lite norsk havsfiske.

Den här fulingen håvade jag upp:




0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida