fredag 26 mars 2010

Snart är det över

Nu har jag precis kört årets SM-stafett här i Skellefteå. Det här året var det ju skate som gällde och det passar väl inte mig lika bra, men jag tycker att det kändes helt okej idag. Jag växlade som trea på min förstasträcka och sedan tog Micke Norberg över på andrasträckan och David Hedlund på tredje. En helt godkänd sjätteplats blev det till slut, 1.55 min bakom segrande Åsarna IK.
Nu börjar ju faktiskt säsongen lida mot sitt slut, och på söndag kör jag årets sista tävling, SM-5-milen. Världscupen avslutades ju förra helgen och för min del blev det en 10:e plats i totala sprintvärldscupen, och det är jag riktigt nöjd med! Ifjol var jag 25:a, så utvecklingen går ju åt rätt håll! Dessutom blev jag faktiskt också "årets rookie" i världscupen eftersom jag var bästa U23:a (född -87 och senare) i totala världscupen i och med min 26:e plats, och det var ju riktigt skoj!
Till sommaren ska jag fokusera ännu mera på uthålligheten, för det är den som jag känner har saknats under säsongen. Trots att jag tog mina första traditionella världscuppoäng denna säsong så behöver jag bli ännu uthålligare och bättre tränad för att orka med fyra tuffa sprintlopp på en dag. Sprinten har ju börjat gå mer och mer mot distansåkning med längre och tuffare banor, och då måste man ha en bra grundkapacitet. Det räcker inte att vara explosiv och snabb. Dessutom hoppas jag att jag även kan fortsätta utveckla distansåkningen och ta några ytterliggare kliv där.
Det ska bli en riktigt rolig sommar med mycket träning, som förhoppningsvis gör mig till en ännu bättre skidåkare nästa säsong!
Årets Slottsprint (Foto: Lasse Modin)

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida