söndag 19 december 2010

Final och magsjuka

Det blev en annorlunda vistelse i Norge, minst sagt. Jag, Brynte och Teo tog som sagt bilen dit i fredags och hade planerat att åka lördagens sprint och dagens 12 km klassiskt. När vi vaknade i lördags morse hade fem av killarna blivit magsjuka, så dagen kunde ju ha börjat bättre.
I vilket fall åkte vi övriga upp till stadion och började förbereda oss för tävling. Tävlingen började bra för min del med en andraplats i kvalet efter Anders Glöersen. Kvartsfinalen gick även den bra, då jag tog mig imål som etta. I semifinalen kände jag att kroppen inte riktigt var på topp formmässigt, då jag fick kämpa rätt mycket på slutet, men det blev i alla fall en andraplats bakom Eirik Brandsdal och därmed final. I finalen ställdes jag mot John Kristian Dahl, Eirik Brandsdal, Anders Glöersen, Tomas Northug och Finn Hågen Krogh. En ganska stark röd armé med andra ord. Jag lyckades, likt de andra heaten, ta starten och hade ledningen i ungefär halva loppet, men på slutet tog verkligen krafterna slut och jag fick nöja mig med en sjätteplats. Ingen höjdardag alltså, men heller inget bottennapp. Men jag hade hoppats på mer, för taktiken fungerade bra hela dagen och starterna börjar jag verkligen få kläm på. Formen däremot, lämnade en del att önska.
Idag var det alltså meningen att vi skulle åka 12 km klassiskt, men kylan hade, likt magbacillerna, ett järngrepp om Norska Savalen. -23 grader visade termometern på stadion, och därför hade arrangören inget annat val än att ställa in. Tråkigt var ordet och dessutom hade ytterligare åtta personer i det svenska laget blivit magsjuka.
Men än så länge är i alla fall jag frisk och nu har jag tagit mig till säker mark i Sundsvall. Imorn blir det vilodag!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida