tisdag 4 januari 2011

Le Tour de Ski

Tour de Ski, skidåkningens Tour de France, har just landat i italienska Toblach. Idag har vi haft en mycket välbehövlig vilodag, åtminstone för min del. Formen har varit sämre än vad jag hade hoppats på under denna tour. Kroppen har inte riktigt varit på G utan det har känts som att jag till och från kört med handbromsen i. Men imorn hoppas jag att det blir ändring på det. Då är det nämligen "hopp å lek" igen, som trad-herrarna brukar uttrycka det, sprint alltså :)
Här kommer en kort summering över de etapper som hittills avverkats:
3,3 km prolog skate Oberhof: Gick ut ganska hårt, precis som ifjol, och hade siktet inställt på att förbättra fjolårets niondeplats. Dock var inte benen inställda på samma sak, utan jag har nog aldrig varit så stum i hela mitt liv när jag kravlade mig över mållinjen som 33:a, andra svensk. Ett helt ok resultat, men jag hade hoppats på mer.
15 km klassiskt jaktstart Oberhof: Ett lopp jag redan glömt. Kändes tungt redan från start. Lite synd, för jag brukar gilla just den distansen.
Sprint klassiskt Oberstdorf: Ingen höjdardag formmässigt sett. Ett ok kval som 9:a, men i kvartsfinalen var det tunga ben. Lyckades dock krångla mig vidare som lucky looser, då heatet gick ganska fort. I semin blev det dock ännu tuffare motstånd, och benen hade inte blivit piggare. Lyckades få till en hyfsat bra spurt, men det räckte tyvärr inte hela vägen, utan jag fick nöja mig med en nionde plats totalt. Ett ok resultat, men inte mer.
10 + 10 km skiathlon: Kändes helt ok på den klassiska delen. Låg 37:a vid skidbytet, ca 30 sek efter tät. Sen rann dock tiden iväg på skate-delen, men ändå en bättre känsla i kroppen än i de föregående loppen!
Imorn är det alltså sprint på programmet igen. För mig blir det sista etappen, för på torsdag styr jag färden hem mot Sverige igen! Nu ska jag gå och skaka lite liv i benen hos fysio-Ida!
Ciao, ciao!

Oberhof 3/1 - rätt fint är det ju faktiskt
Toblach idag

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida