måndag 7 februari 2011

Ett sånt SM!

Det blev en riktigt bra avslutning på årets SM! 15 km klassiskt var distansen och jag hade egentligen inga speciella förväntningar. Jag vet att jag kan åka fort klassiskt på distans när allt verkligen stämmer. Men den här säsongen har distansåkningen inte alls gott som jag önskat, så därför hade jag egentligen väldigt små förhoppningar inför söndagens lopp. Det var bara ut att köra och se hur långt det räckte helt enkelt. Jag brukar normalt trivas bättre på banor som innehåller mera stakning, vilket SM-banan definitivt inte gjorde, utan här var det antingen nedför eller uppför. Sett till antalet höjdmeter tror jag att SM-banan var i paritet med världscupbanan i Otepää, som anses som den tuffaste i världscupen!
Jag försökte öppna relativt lugnt, och taktiken var att hålla igen lite i dom absolut brantaste partierna i backarna, för att kunna trycka på lite mera i dom lättåkta partierna. Och det gick ju riktigt bra! Jag tyckte jag höll ihop loppet hela vägen, även om jag inte hade någon superfinish a'la Hellner. För det var på slutet som man tydligt kunde se skillnaden mellan oss vanliga dödliga och världscupåkarna. Jag tror jag tappade rätt många sekunder bara de två sista kilometerna. Men, en väldigt fin femteplats blev det, och det är jag verkligen supernöjd med! Mitt klart bästa distanslopp hittills i år!
Nu har jag mellanlandat i Östersund i två dagar, och på onsdag bär det av på uppladdningsläger till Vålådalen! Och sen, en dryg vecka senare, är det dags för mitt första VM! Det kommer bli riktigt häftigt!
Ett stort tack till den fantastiska publiken under SM-veckan i Sundsvall. Ni gjorde det betydligt lättare att ta sig runt dom tuffa banorna!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida