onsdag 31 augusti 2011

Maxtest

Den här veckan har vi testvecka i Östersund och idag var det min tur att bli testad från topp till tå. Dagen började med en kroppsscanning (DXA) då man mäter kroppssammansättning, fettprocent, muskelmassa och en massa annat. Det är t.ex bra för att se om man är starkare på någon sida, och på så vis har en ojämn muskelfördelning, vilket i sin tur kan leda till skador osv.
Därefter väntade årets mest ångestladdade test. Maxtestet. Det går ut på att åka rullskidor på ett rullband så länge man kan. Ja, hel enkelt tills man stupar. Allt detta med en slang i munnen som mäter ens syreupptagningsförmåga. Just det testet har aldrig varit någon favorit hos mig. Jag vill gärna se slutet på backen och veta att "dit" ska jag plåga mig. Men i det här fallet är ju backen oändligt lång. Det finns inget slut på den, utan det gäller helt enkelt att ta ut sig tills man bokstavligen faller av bandet. Man kan helt enkelt göra trevligare saker en onsdag förmiddag! Men, trots en lite trasslig försäsong gick årets test väldigt bra, över förväntan och värdena var faktiskt högre än någonsin tidigare. Så det känns väldigt skönt att allt ändå går i rätt riktning. Det är trots allt lite fart i kroppen! Och mera ska det bli under hösten!
Idag åkte jag förresten till Piteå för att vara med på vårt klubbläger över helgen. Så nu blir det hårdkörning med klubbkompisarna tills på måndag!

1 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Så bra att testet gick över förväntan det måste kännas skönt för dig. Lycka till med den fortsatta träningen nu

Hälsningar
Barbro

6 september 2011 kl. 14:48  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida