söndag 2 oktober 2011

Kreta

Hemma igen efter en lång, lång läger-trip. Det var tre veckor sedan jag lämnade lägenheten och sedan dess har jag hunnit med att besöka både Italien, Schweiz och Kreta. För när dom andra i laget reste hem ifrån Davos åkte jag, Daniel Richardsson och min klubbkompis David Hedlund till Kreta för fortsatt läger. Från ett snöigt och 5-gradigt Davos till ett soligt och 30-gradigt Kreta. Riktigt skönt var det och riktigt bra träning blev det!
Ifjol var ju vi sprintare i Portugal under hösten och jag gillade verkligen upplägget att få träna på bra i sol och värme under hösten, så därför bestämde jag i somras att göra en favorit i repris, och denna gång gick alltså färden till Kreta. Nu under hösten är vi ju inne i den tuffaste träningsperioden och att då få byta ut regn och rusk hemma i Sverige mot värme och sol i Grekland är verkligen inte fel! Vi bodde på södra delen av Kreta i närheten av en stad som heter Ierapetra. Precis som många platser i Medelhavet är Kreta ordentligt kuperat. Det är milslånga stigningar som slingrar sig upp i dom branta bergen. Såna stigningar som skidåkare gillar. Såna som passar perfekt att plåga sig uppför på ett par rullskidor. För hård träning blev det! Det kändes verkligen att man var inne på tredje lägerveckan med över 20 timmar. Dessutom när de två föregående hade varit på hög höjd. Men träningen gick trots det riktigt bra. Dessutom bodde vi bra och åt gott på hotell Sunshine Crete. Grekisk buffé varje dag och ett dopp i Medelhavet mellan passen var helt klart en höjdare!
Just det, och så var det en sak till. Det här med rullskidor har nog inte slagit så stort i Grekland än. Sällan har jag fått så många blickar från förbipasserande bilar och fundersamma greker. Flertalet av dom hade hakan i höjd med knäna när dom körde förbi oss i sina bilar. För att inte tala om alla "grekisk-yoghurt-tanter" som alltid gav oss ett sånt där snett tandlöst leende när vi passerade genom byarna. Intresset för vad vi sysslade med verkade vara stort. Ge grekerna ett par rullskidor så tror jag att dom har en ny nationalsport på G!





Även styrketräning hann vi med





"Grekisk yoghurt-tant" och Davvan




0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida